Робота практичного психолога з дітьми з розладами аутичного спектра
За даними соціологічних досліджень спостерігається зростання кількості дітей з розладами аутичного спектра. Відповідно виникає необхідність забезпечення їх якісною психологічною та педагогічною підтримками. У контексті сучасної інклюзивної освіти та соціального залучення ця тема набуває особливого значення, адже правильно організована допомога сприяє кращій інтеграції таких дітей у суспільство.
26 листопада 2024 року в освітньому ХАБі ЦПРПП було проведено семінар-практикум для практичних психологів та асистентів вихователів з теми «Робота практичного психолога з дітьми з розладами аутичного спектра».
Світлана Котік, психолог ЦПРПП, розглянула ключові аспекти роботи з дітьми, які мають розлади аутичного спектра (РАС); ознайомила з причинами виникнення аутичних розладів, факторами, що впливають на їх прояви, а також основними ознаками, які допомагають своєчасно діагностувати ці стани. Особливу увагу приділила сучасним методам роботи, зокрема основам АВА-терапії (прикладного аналізу поведінки), яка є одним із найефективніших підходів до корекції поведінкових порушень і розвитку навичок у дітей з РАС. Також розповіла про метод PECS (системи обміну зображеннями) як дієвий інструмент для розвитку комунікативних навичок у дітей, що мають труднощі з мовленням.
Ознайомила з результатами соціологічних досліджень щодо осіб з розладами аутичного спектра та суспільного ставлення до них практичний психолог ЗДО №4 м. Ковеля Ольга Літвін. Фахівець розповіла про різноманітні види аутизму, які охоплюють широкий спектр симптомів і рівнів функціонування – від легких форм, що дозволяють високий рівень адаптації, до глибоких порушень, що потребують постійної підтримки.
Ірина Козбур, практичний психолог ЗДО №6 розкрила роль громадських організацій та соціальних мереж в популяризації проблеми дитячого аутизму в Україні.
Практичний психолог ЗДО №11 Тетяна Степанюк наголосила на основних напрямках корекційно-розвиткової роботи з дітьми з РАС. Провела арттерапевтичну техніку з використанням нетрадиційних засобів для зображення осіннього дерева на плівці.
Отримані знання та сучасні підходи до роботи з дітьми з розладами аутичного спектра допоможуть педагогічним працівникам ефективніше сприяти їхньому розвитку, соціалізації та інтеграції в суспільство.